טיפים לטיפול בצמחים בעציצים

אין ספק שהצמחים שלנו יעדיפו לגדול באדמה בגינה ולהנות מיתרונות המרחב לשורשים והמיקרואורגניזם שמטייבים את הקרקע, אבל לפעמים האופציה הזו בלתי אפשרית. אל חשש – כל עוד נקדיש תשומת לב ונדאג לשילוב הנכון של אור, השקייה, ניקוז, ואדמה, במטרה לחקות את תנאי הגידול הספציפיים של כל צמח בטבע – הצמחים ישגשגו גם בעציצים.

אור

צל, חצי צל, ושמש מלאה – כיצד נדע מה מתאים?

היתרון הגדול של עציצים על פני שתילה באדמה הוא שאנחנו יכולים למקם את העציץ במקום הנכון עבורו בקלות רבה, וזהו השלב הראשון להצלחה. מאד מפתה למקם את העציץ במקום שיתאים מבחינה עיצובית בחלל, אך כל עוד המקום לא עונה על דרישות האור של הצמח, סביר להניח שהצמח לא ישגשג אלא ישקיע מאמצים בהישרדות, התמודדות עם מחלות וטפילים, ואפילו ימות.

באופן כללי כל הצמחים זקוקים לאור, חלקם יותר וחלקם פחות. מנסיוני, רוב הצמחים ישמחו לקבל הרבה אור ומעט שמש ישירה. צמחים הזקוקים לשמש מלאה ישירה הם עשבוניים, פיטנה, גאורה, לוונדר, צמחי תבלין, ועוד – שאר הצמחים עלולים להיצרב בשמש החזקה שלנו. המלצתי היא פשוט להתבונן בצמח ולשנות את מקומו בהתאם. שמתי לב למשל, שעציצי שרך הבוסטון שלי שינו את צבע העלים שלהם כשקיבלו יותר מדי אור, הזזתי אותם מטר לכיוון הצל והם מאושרים.

סימנים ברורים לחשיפה לאור הם שינוי צבע העלים וקצוות שרופים. לעומת זאת, במידה והצמח לא מקבל מספיק אור, הוא יפנה את פניו לכיוון מקור האור.

השקייה וניקוז

פחות מדי או יותר מדי, ואיך נדע כמה זה מספיק?

אנשי גינה בעלי נסיון יסתפקו בלהרים את העציץ ולהרגיש את משקלו. הטיפ העיקרי שאוכל לתת הוא לדחוף בעדינות את האצבע ולהרגיש את האדמה -יבשה, לחה, או רווייה – ולהשקות בהתאם.

חשוב גם להתייחס לסוג הצמח וכמובן למיקום שלו. במידה והצמח לא זקוק להשקייה מרובה (למשל סוקולנט) עדיף להמעיט בהשקייה. במידה והצמח חשוף לשמש ישירה, סביר להניח שהאדמה תתייבש במהירות. השקייה תלויה גם בעונות השנה – בקיץ החם שלנו נצטרך להשקות יותר, ואילו בחורף פחות (לאו דווקא בגלל הגשם, אלא מהסיבה שהרבה צמחים נכנסים לתרדמת חורף).

מבחינת כמות המים – להשקות עד שניגרים מים בתחתית הכלי. מה הסיבה? על מנת לעודד את השורשים לצמוח לעומק. אם נשקה רק את השכבה העליונה של האדמה, השורשים ישארו קרובים לפני השטח, ולצמח לא תהיה אחיזה מספיק טובה בקרקע.

לא משנה באיזה סוג עציץ או מיכל שתילה תשתמשו – כל צמח זקוק לניקוז טוב. מהסיבה שכמעט כל הצמחים סובלים באדמה ספוגה במים ואף עלולים לטבוע. במידה וזיהיתם שהאדמה ספוגה במים עקב השקיית יתר או סתימה בניקוז של העציץ, אל תחכו והחליפו את האדמה במיידי ואולי הצמח יצליח להתאושש…

סימנים להשקיית יתר הם עלים מצהיבים (מה שמרמז יותר על סוף חייו של העלה). לעומת זאת, במידה והצמח לא מקבל מספיק מים, הוא יראה שפוף ועליו שמוטים.

אדמה

אדמת שתילה, קומפוסט, או הומוס?

בעציצים נשתמש באדמת שתילה, ונדשן בהתאם לצרכים של הצמח. במקרים מסוימים נצטרך לערבב את אדמת השתילה עם פרלייט בכדי לאוורר את האדמה ולהגביר את הניקוז. אנשים מסוימים מערבבים את אדמת השתילה עם אבני טוף קטנות, אבל מנסיוני פרלייט עושה את העבודה טוב יותר וגם לא מכביד על משקל העציץ.

קומפוסט או הומוס? – הקומפוסט מתפרק ומדשן את האדמה לאט ולאורך זמן. הוא משפר את המינרלים המשמשים כמזון לצמחים, ומסייע לחיים האורגניים בקרקע. הומוס הוא בעצם תמצית החומר האורגני בקומפוסט. הוא פועל כדשן מהיר ולכן הוא מיועד בעיקר לפיזור בעציצים כמזון לצמחים שלנו.

לצערי לא אוכל להרחיב כאן על נושאים כגון סוגי אדמות, טיוב הקרקע, ועוד, כי זה פשוט תחום נרחב מדי. כמובן ממליצה לקרוא ולחקור את הנושא, ובתור התחלה שמחה לשתף אתכם בפוסט קצר שכתבתי – טיפים ורעיונות להכנת קומפוסט ביתי

עציצים, אדניות, ומיכלי שתילה

כיצד נבחר את העציץ המושלם – ולמה זה כל כך חשוב?

בעודנו ניצבים מול מבחר רב כל כך של עציצים טבעי שנבחר בכלי שמוצא חן בעינינו, אך חשוב עוד יותר לבחור לפי סוג וגודל העציץ.

עציצי טרקוטה או פלסטיק? מי מאיתנו לא אוהב עציצי טרקוטה היוצרים אווירה טוסקנית כפרית… מעבר ליופי, חומר הטרקוטה הוא חומר נושם, שמאפשר לספוח ולשחרר לחות, ולתרום לסביבת הגידול של כל צמח. החסרונות של עציצי טרקוטה הם משקל, מחיר, ושינויי טמפ. קיצוניים שעלולים לגרום לעציצים להיסדק. באופן אישי, אני נמנעת מלהשתמש בכלים בעלי גלזורה. הם אמנם מאד יפים, אך מנסיוני יוצרים תנאי גידול מאד מאתגרים עבור רוב הצמחים. כפתרון, ניתן לשתול את הצמח בעציץ פלסטיק ולהניח אותו בעציץ עם הגלזורה, כל עוד דואגים לניקוז מלא של שני הכלים.

עציצי פלסטיק אמנם פחות יפים אבל “עושים את העבודה”. מבחינה אקולוגית אני ממש לא בעד להשתמש בפלסטיק, אבל כל עוד לא זורקים את הכלי אלא ממשיכים להשתמש בו שנים ארוכות ככלי רב-פעמי, אני רוצה לקוות שזה ממתן את ההשפעה על כדור הארץ הנפלא שלנו. (לפעמים בימי איסוף גזם אני מתיירת בשכונה ואוספת עציצי פלסטיק שאנשים פשוט זורקים… וכמובן שוטפת אותן היטב לפני השימוש. הזבל של השכן לעיתים טומן בחובו אוצרות קטנים : ).

עציץ קטן או גדול, שטוח או עמוק? גם כאן, רוב האנשים יבחרו עציצים לפי סגנון ומראה, אבל לדעתי זו אחת הטעויות הנפוצות ביותר. הטריק הוא לבחור את העציץ הנכון לצמח. מדובר בשילוב של מספר פרמטרים שצריך לקחת בחשבון: גודל מערכת השורשים, ודרישות השקייה וניקוז.

במידה ולצמח יש מערכת שורשים גדולה, נדאג לשתול אותו בכלי גדול יחסית. אם היינו שותלים אותו בכלי קטן מדי, מערכת השורשים לא תוכל להתפרש כראוי ועלולה להיחנק.

במידה ולצמח יש מערכת שורשים קטנה (כגון, צמחים משתרעים ,פקעות, ושתילים קטנים) נדאג לשתול אותו בכלי קטן יחסית. אם היינו שותלים אותו בכלי גדול מדי עם הרבה אדמה – לאחר השקייה, הצמח העדין יאלץ להתמודד עם יותר מדי אדמה רטובה ועלול לטבוע. זו גם אחת הסיבות מדוע כששותלים מחדש, מומלץ לעלות דרגה לעציץ קצת יותר גדול (מהעציץ המקורי) ולא להתפתות לשתול בעציץ ענק. באופן כללי, עציצים קטנים זקוקים ליותר תשומת לב. הם נוטים להתייבש מהר יותר, והחומרים המזינים של הצמח יתכלו גם הם במהירות יחסית.

קחו למשל את מקור החסידה – צמח נוי משתרע בעל פרחים ורודים קטנים ומקסימים, שגדל בעיקר בין אבנים ומסלעות. הצמח אוהב שמש וזקוק למעט השקייה וניקוז טוב. היות ומערכת השורשים שלו קטנה ולא זקוקה להרבה אדמה בשביל לגדול, בחרתי לשתול אותו בכלי רחב אך שטוח יחסית – כך לצמח יהיה מקום להשתרע לצדדים אבל לא יצטרך להתמודד עם כמות אדמה גדולה (ורטובה!) מדי
קחו בחשבון שהאדמה תתייבש מהר יותר כי פני שטח העציץ גדולים – וזה בדיוק מה שמקור החסידה אוהב

Photos by Annie Spratt | Ceyda Çiftci | Barbara Krysztofiak | David Ballew | Neslihan Gunaydin on Unsplash

תרגישו חופשי לשאול שאלות ולשתף טיפים